Regen storm en hagel

30 april 2017 - Melide, Spanje

Na een goede nachtrust ben ik weer helemaal toppie, en na een goed ontbijt laat ik dit gehucht weer achter me.
Het is weer heel koud -3c en loop weer met sokken aan mijn handen en 3 shirts aan door. Gaat goed en de route is mooi. Je kijkt nu over de weilanden naar beneden met wat koeien of schapen.
Na lunch ontmoet een leuke Deense vrouw en we lopen verder. De omgeving veranderd in ommuurde weide en bergpassen en smalle diepe wegen. Heel mooi en gezellig.
We stoppen vroeg omdat we moeten wassen en maken er samen een gezellige avond van, met lekkere lasagne en goed terras (overdekt). We besluiten om samen verder te gaan. Slapen goed en lopen weer vroeg aan in Sarria. Het is heel druk met wandelaars. Blijkt dat het de laatse 100 km zijn en dat willen veel mensen doen voor een paar dagen. We hebben er veel last van. Hard roepen en zingen met de radio aan.
We gaan verder, het weer is goed 16c dus dat loopt lekker. We lopen door bossen met natuurlijk hoogte verschillen maar geen probleem. We zijn moe en willen een bed maar helaas alles is vol. Moeten verder tot 2 x toe (10 km extra) Die 100 km lopers gaan via touroperators die reserveren bedden en brengen bagage op en neer. Wij kijken van dag tot dag.
Moeten weer een hoge berg over en daar is het koud en de wind veranderd snel in storm. Eindelijk een auberge met bed, maar geen restaurant of winkel in het dorp. De eigenaresse brengt ons naar een restaurant en haalt ons weer op. Werd toch nog een gezellige avond.
De storm wordt in de loop van de nacht nog heviger en het regent nu ook.
We lopen nu in regenkleding en die is goed, na 2 uur koffie met ontbijt bij een gezellig café die de houtkachel aan heeft. Daarna wordt het echt slecht, nu krijgen we ook nog hagel, grote stenen en die blijft ook nog liggen. Dus glad en nat op de paden.
We krijgen tot 4x toe een grote hagelbui van minimaal 15 minuten. Maar we lopen vandaag gelukkig ook veel over asfalt dat is ons geluk. Vinden een goede auberge met goede bedden, warme douche en wifi wat willen we nog meer? Vanavond een goede maaltijd en een lekker wijntje!
Dat hopen we wel, want dat hebben we allemaal echt nodig.
Santiago komt in zicht, nog een paar dagen

1. Bert Kluitmans:
    Hallo Johanna,
    Weer een spannend verhaal!
    Je maakt veel mee en tussen de regels door lees ik dat het toch een mooie tocht is ondanks de ontberingen, maar dat hoort er wel bij.
    Hou vol, het is nog maar een stukje :-))).
    Gr.Bert
  2. Antoon:
    30 april 2017
    Ha die johanna zitten nu in een Fitland hotel naar de sauna geweest heel gezelliggisteren verjaardag gevierd heel druk maar wel gezellig en nou begint voor jou ook het aftellen,wel een mooie ervaring rijker heel moedig van je heel veel kracht voor de laatste route en de groetjes van ons koos en antoon
  3. Corrie:
    30 april 2017
    Hallo Johanna de laatste loodjes zijn vaak het zwaarst maar hou vol.
    Een mooie wandeltocht met hoogte en diepte punten ik volg je verhalen met veel plezier. Veel succes nog met het wandelen. Groetjes Corrie
  4. Gerard Vlamings:
    1 mei 2017
    Hoi Johanna Je maakt genoeg mee zoals dat ion de verhalen verteld wordt Van goed weer tot bar en boos Maar je verzet je kranig Is top dit zo te lezen Ook voor de laatste kilometers wens ik je heel veel toi toi
  5. Astrid:
    1 mei 2017
    Hallo Johanna, ik lees geïnteresseerd je verslagen. Prachtig om zo'n tocht te maken, ondanks dat het af en toe niet mee valt. Mooie foto's. Wat een ervaring. Hou vol, het einde is in zicht. Veel succes.
  6. Twan Jacobs:
    1 mei 2017
    Hoi Johanna, je treft het qua weer niet, maar gelukkig heb je leuke wandelmetgezel gevonden. Dat loopt dan wel prettiger. Succes met de laatste dagen.
  7. Dennis:
    1 mei 2017
    Mooi reisverslag weer! Succes de laatste dagen. Grappig die verschillen tussen de 100 km toeristen en de ECHTE Santiago gangers;) bon camino!