Cruz de Ferro

25 april 2017 - Santa Colomba de Somoza, Spanje

Zondag was het een zonnige dag en wandel om 7 uur aan. Mijn eerste koffie en ontbijt is pas om 9.30 dat was het eerste dorp waar iets open was. Neem ontbijt en een appel voor onderweg (je weet nooit).
Weer een keuze en neem weer de alternatieve nieuwe route, daar heb ik geen spijt van. Een prachtige nieuwe route, ik heb heerlijk gewandeld ook al waren er al wel hoogte verschillen maar dan heb je ook mooie uitzichten. Rond de middag stop ik en doe mijn hemdje en rokje aan (gewoon langs de kant van de weg) ik zie niemand en er is ook niks, geen dorp of een terras.
Ik ga weer verder en zie een leuke plek met bankje, rust er even en zie een rare vrouw in het paars inclusief haar haar. Ze komt bij me zitten en ik vraag waarom ze zo gekleed is, ze kwam uit Malta en ziet paars als de kleur van vrijheid en de camino was een roeping van haar geesten of engelen.
Ik ga snel verder vreemde vrouw op rare plek ( zie foto). Loop nog uren in de heuvels / bergen waar je het verschil tussen de weg, het bos of de akkers niet ziet. Overal stenen en nog eens stenen. Neem mijn appel langs de kant van de weg in het gras maar ben snel weer weg, veel ongedierte mieren die heel groot zijn en andere rare kruipende insecten.
Kom langs een hippe achtig iets en rust daar wat en ga verder naar Astorga
Een klein stadje boven op een berg, zoek een plek om te slapen en ga het stadje bekijken en eet wat met een Italiaan en een Hongaar rare combinatie maar wel gezellig.
Lig om 21.00in bed. Maandag om 6.00 op zware dag veel klimmen. Maar het gaat goed loop met een Engels man een Amerikaan en een vrouw uit Peru het is heel gezellig, na lunch kan Amerikaan niet meer de andere zijn bang dat het gaat regenen en stoppen. Ik ga door mijn planning is Foncebadon en dat bereik ik op 1439m hoogte. Een hevige klim maar zonder regen.
Ontmoet een Argentijnse vrouw en eten samen. Speken af om morgen samen te lopen wekker om 6.30 en om 7.15 weg na ontbijt. Maar dat werd 8 uur en lopen naar Cruz de Ferro een speciaal kruis waar elke pelgrim een steen neerlegd. Dat doen wij ook. Maar ze is nu al moe na 3 km lopen.
Ik ga alleen verder over bergpas en met rotsblokken wel zwaar maar prachtigeuitzichten en kleuren van bloemen heide en bomen. Op de foto's niet zo duidelijk omdat het zwaar bewolkt was.
Maar alleen rondzwerven in die bergen is geweldig. Kom helaas maar 2 dorpjes op heel de route tegen. Maar gelukkig heb ik brood en een appel bij.
Slaap in Ponferrada in een klooster.

1. Antoinet:
    Hoi Johanna
    Leuk om je reis te volgen via je blog.
    Vind het erg leuk om te lezen !
    Echt stoer van je om het eentje te doen.
    Top!
    Nog veel wandelplezier , en tot je volgende reisverhaal.
    Groetjes van Antoinet
  2. Marianne Putmans:
    Hoi Johanna,
    Je hebt geweldig mooie foto,'s. Het lijkt me een prachtige reis, wat je aan het maken bent.
    Geniet ervan, dat doe ik ook, (vanuit mijn luie stoel). Veel plezier.
    gr. Marianne
  3. Antoon:
    25 april 2017
    Ha johanna,wat een leuk reisverslag en leuke foto 's en spannend wie je allemaal ontmoet voor nu welterusten en morgen weer fris op groetjes koos en antoon
  4. Cilia en jos:
    26 april 2017
    Prachtig Johanna, Weer een mooi wandelverslag !! xxcj
  5. Maria:
    26 april 2017
    Het gaat je goed zo te zien geniet er van